Een heel nieuw avontuur ...

Fantastisch WegWijsWeekend!

Al heel lang wakker vandaag, maar omdat bomma en bompa nog steeds op vakantie zijn toch al wat werk verzet: konijnen eten geven en hokken proper maken, kippen eten geven, de afwas gedaan, de was opgevouwen, ...

Maar natuurlijk eventjes een belangrijk feit: afgelopen weekend was fantastisch voor comité NOL. Samen met 9 andere vrijwilligers hebben we er een lap op gegeven en hebben we 15 hopees verwelkomd op ons wegwijsweekend. Een grote groep en zoiets is de afgelopen jaren al niet meer voorgekomen. Dus we zetten de goede start van het comité NOL verder voort.

Om eventjes kort vrijdagavond te beschrijven: kandidaten werden eigenlijk verwelkomd bij de douane met de boodschap dat ze 3 kg mochten meenemen voor het hele weekend (dus vooral voorwerpen moesten meenemen waarvan ze dachten ze nodig te hebben in het weekend). Maar door sommigen werd dat een beetje verkeerd begrepen!

Na de douane wachtte een cultuurtest over België en algemene landenkennis. Hmm, er is nog wat werk aan de winkel! Na de cultuurtest volgde er een fotosessie en hierna kon men naar de waarzegster gaan om na te denken over verwachtingen voor het wegwijsweekend en hun jaar in het buitenland. Om elkaar dan goed te leren kennen volgde er na dit hele proces enkele kennismakingsspelen. Vanaf dat moment hadden we als vrijwilligers al wel het gevoel dat het goed klikte tussen de hopees. De avond hebben we afgerond met een kommetje tomanten- of pompoensoep gemaakt door Nele.

Zaterdag was dan een hele drukke dag, met vele workshops en ik kan in het lang en breed gaan uitleggen wat er allemaal gebeurd is maar dat ga ik niet doen. De sfeer zat er goed in en ik denk dat we met de verschillende workshops ook de kandidaten wat aan het denken hebben gezet. Wat eigenlijk ook de bedoeling is! Er zijn ook vele vragen op ons afgekomen over verschillende onderwerpen. Als vrijwilligers hopen we natuurlijk dat we die vragen hebben kunnen beantwoorden. Op zaterdagavond hebben we ook onze 8 gaststudenten verwelkomd, alsook nog 2 trimesterstudenten en een hopee die het wegwijsweekend bij een ander comité had gevolgd. Om sfeer in de groep te brengen hebben we dan maar egg-xercise gedaan. Wat is dat nu precies? Wel het gaat erom een constructie te bouwen om een (rauw) ei op te vangen zonder dat het breekt. Het ei laat men dan vallen van een zo hoog mogelijk punt (voor ons was dat staande op een stoel en arm in de lucht). Fantastisch om de verschillende groepen zo te zien samen werken en de activiteit was ook een succes; veel eitjes zijn er niet stuk gevallen, maarja als een vrijwilliger ze naast de constructie laat vallen gaan ze natuurlijk wel kapot :). Om de avond nog feestelijker te maken houden we natuurlijk een NOL quiz. Deze was dan ook fantastisch in elkaar gestoken door Noortje en Michelle.

Iedereen deed mee en had plezier, alles was aanwezig voor een ontspannende avond te beleven. Tussen de quiz en de fuif werd er dan ook nog eens opgetreden door K3, onze NOL K3. Koen, Niels en Robin hebben het beste van zichzelf gegeven en brachten het nieuwe liedje: mamasé! Ik hoop hier ooit een foto te posten van dat moment. Het was geweldig!

Zondag is natuurlijk een heel belangrijke dag in het weekend, de dag dat de landenkeuze echt definitief word! Dat is tegelijkertijd ook een erg moeilijk moment want: welk land ga je nu uiteindelijk kiezen? Blijf je bij de landen die je voor het weekend ook al in gedachten had of heb je een nieuwe keuze gemaakt? Niet zo gemakkelijk als het lijkt. De ene had het dan ook wat moeilijker als de andere, maar uiteindelijk heeft toch iedereen zijn keuze gemaakt. Landen die dit jaar binnen NOL in de lift zitten zijn: Mexico, USA, Thailand, Ijsland, Noorwegen, Finland en er zijn zoals elk jaar ook landen uit Latijns-Amerika vertegenwoordigt: Brazilië, Peru, Paraguay, ... Ook Nieuw-Zeeland en Australië wekken nog erg veel interesse. Dus er is een breed gamma aan gekozen landen. Als afsluiter werden de ouders van de kandidaten ontvangen op de locatie om uit te leggen wat er allemaal gebeurd is en waarom dit weekend nodig was. Voor de ouders was dit natuurlijk ook een moment waarop zij nog onbeantwoorde vragen konden stellen.

Dan is het tijd om afscheid te nemen van de kandidaten en hun ouders en blijven de vrijwilligers achter om op te ruimen en te poetsen samen met de grote hulp van onze eigen ouders. Deze mensen wil ik dan ook zeker bedanken! Nog even een evaluatie van het weekend en een verdeling van de huisbezoeken en we kunnen verder op pad met ons comité, de hopees, buitenlandse studenten en sympatisanten.

Ik wil daarom nog eens iedereen bedanken die van dit weekend een fantastisch weekend hebben gemaakt. Dat zijn vrijwilligers van de 1ste jeugd, maar ook van de 3de, 4de of 5de jeugd. Zonder jullie zou het helemaal niet hetzelfde geweest zijn!

Groetjes

silke

WOW!! stefanie! ik beneid u echt, wou dat ik de moed had om ook zulke dingen te doen! chapeau! ik zal zeker mijn best doen om af en toe eens te komen piepen! veel plezier nog! silke*